Wywiad z Polakiem z Doniecka

Serwis Afisz DNR (Doniecka Republika Noworosji) opublikował wywiad z dziennikarzem, Polakiem który specjalnie przyjechał aby relacjonować konflikt na Ukrainie, ale z perspektywy Noworosjan, a nie Ukrainy. Dzięki niemu mamy prawdziwy obraz konfliktu, bez propagandy polskich mediów.

Oryginał: http://afisha-dnr.ru/2015/10/16/polyak-v-dnr/

Obcokrajowiec w Republice: dziennikarz z Polski

„Afisza Noworosji” regularnie rozmawia z obcokrajowcami, którzy przez rożne przyczyny przyjeżdżają do Republiki. Tym razem poznaliśmy Dawida Hudźca, który rok mieszka na Donbasie.

– Co pobudziło Pana do tego, by przyjechać do Donbasu? Jak się Pan dowiedział o konflikcie na Ukrainie?

Chciałem zobaczyć własnymi oczami, co tutaj się dzieje naprawdę, dlatego ze ta informacja, która rozpowszechniana była w Polsce, była zniekształcona. Było dużo przypadków kiedy to polskie media nadawali wiadomości o tutejszych wydarzeniach, a w następnym wydaniu była już inna wersja. Nie wiem jak ludzie na to patrzyli. Kiedy przyjechałem do Donbasu, sam jeszcze nie wiedziałem co będę tutaj robił.

– Jak rodzina zareagowała na to, ze Pan tutaj jest?

Wielu ludzie nie wiedziało i nie wierzyło w to, ze się tutaj znajduje. Kiedy dopiero co przyjechałem, nasza telewizja pokazała reportaż, do którego kadru trafiłem. Nasze media powiedziały, ze jestem najemnikiem.

пол-1024x682

– Jakie trudności Pan napotkał po drodze tutaj? Jak Pan przekraczał granice: przez Ukrainę czy Rosję?

Jechałem przez Węgry, potem przez Rosję by nie przekraczać terytorium Ukrainy. Był to czas do pierwszego porozumienia, nikt nie wiedział jak długo będzie ono trwało. Nie wiedziałem jak zareaguje ukraińska straż graniczna (to znaczy żołnierze ATO) na mój przyjazd. Dlatego jechałem przez Rosję.
Mój rosyjski nie był najlepszy, znalem tylko kilka slow. Porozmawiałem ze strażą graniczna DNR, ci zaś pogadali ze mną, zobaczyli ze na pulpicie komputera mam flagę DNR. Powiedziałem, ze jestem turysta z Rosji i jadę z powrotem do Polski.

– Jak Pana zdaniem ludzie w Polsce patrzą na to, co się tutaj dzieje?

Wielu ludzi po prostu nie wiedza, nie rozumieją, ze DNR i LNR to są inne państwa, ze ludzie chcą tutaj żyć po swojemu. Wiele Polaków jest zdania, ze to jakiś specjalny projekt Rosji. Myślą, ze mieszkają tu Ukraińcy. Nie wiedza, ze tak naprawdę mieszkają tu rosyjscy ludzie. A media w Polsce mówią to samo co i ukraińskie. Dlatego bardzo ważne jest, by ludzie wiedzieli jak jest naprawdę. Jakoś rok temu ludzie w Polsce mieli pytanie „Jaka Noworosja? Co to za Noworosja?” Nikt nie chciał wiedzieć! Nikomu nie było to potrzebne. Ukraina nikogo nie interesowała. Teraz wiele się zmieniło. Kiedy ukraiński parlament przyjął specjalna ustawę, która uznaje Banderę i Szuchewicza bohaterami Ukrainy, w Polsce wszyscy się wzburzyli „Jak tak można?!”

– Jak w Polsce traktuje się wybuch ukraińskiego nacjonalizmu?

W Polsce nie było żadnego wsparcia dla banderowców. W Polsce w czasie Majdanu miało miejsce wsparcie dla europejskich aspiracji Ukrainy. Nikt w Polsce ani razu nie powiedział, ze tam jest flaga UPA. Powiedziano, ze Prawy Sektor to nacjonaliści, ale to bohaterowie, którzy walczą o ukraińskie wartości. W Polsce na początku nie wiedziano kim był Bandera. W szkole nam mówiono o rzezi, lecz było to nieważne. Tak naprawdę Ukraina nigdy nie była dla nas potrzebna, nikt się nią nie zajmował.

– Obecnie w Polsce odbywają się protesty przeciwko polityce UE, przeciw masowej imigracji z Turcji i Iraku. Co Pan o tym sadzi?

Protesty przeciwko Unii Europejskiej zawsze były w Polsce! Raz w roku na Marsz Niepodległości – 11 listopada. W zeszłym roku było ok 200 tys. ludzi. I były to demonstracje za Polsce i przeciwko Unii Europejskiej. Teraz dyzo rzeczy maja powiązania z uchodźcami i to tylko jeden aspekt. Jeśli chcemy być krajem niezależnym, to nie musimy robić tak, jak chce tego UE, w tym przypadku przyjmować uchodźców. Ważne jest to, czego chcemy my, Polacy. Nie są nam potrzebni muzułmańscy uchodźcy. Miało miejsce taka sytuacja, kiedy to Polacy tutaj, na Donbasie chcieli ewakuacji. Zostali ewakuowani. Lecz pozostało tutaj wielu Polaków, którzy żyli i żyją normalnie. Dużo naszych rodaków są w Rosji, i w Kazachstanie, lecz polski rząd nie chce by przyjeżdżali. Są to Polacy, którzy znaleźli się tam za czasów radzieckich i chcą powrócić, być Polakami w Polsce. Lecz rząd polski powiedział: „Nie, nie mamy pieniędzy!”. Dajemy pieniądze uchodźcom z Syrii czy tam Afryki. To nikomu się nie podoba.

– Spotykał się Pan tutaj z nastrojami antypolskimi?

Tak, oczywiście. Na przykład podczas pierwszego reportażu, który tutaj robiłem. Siedziałem w biurze przez trzy dni i nie wiedziałem co robić. Myślałem, ze trzeba zrobić fotoreportaż, nakręcić wideo. Wtedy miał miejsce obstrzał szpitala, jak sadze w Dzielnicy Kujbyszewskiej. Poszedłem tam pieszo i gdy wracałem, spotkałem separatystów. Zapytali kim jestem, a żadnej akredytacji nie miałem. Rzecz jasna pomyśleli, ze jestem szpiegiem, na dodatek w mundurze separatystów, który nie rozmawia po rosyjsku, chodzi z aparatem. Kilka godzin spędziłem w piwnicy. Sprawa zakończyła się dobrze.

Wielu ludzi przezywa niewielki szok, dlatego ze słyszą w rosyjskich mediach, ze Polacy są za Ukrainę, jak i przeciwko Ukrainie. A w ukraińskich mediach słyszą, ze Polacy są tylko i wyłącznie za Ukrainę. I teraz, gdy widza mnie tutaj, pojawia się pytanie: „Polak? U nas tutaj? Po co przyjechałeś, co robisz? Masz dokumenty?”

– Prócz pracy w Novorossiya Todaj czym się Pan zajmował? Powiedział Pan, ze jest tutaj już cały rok. Jak minął w DNR?

Kiedy był czas obstalować zima, to trzy razy jeździłem je kręcić. Była to bardzo ważna praca. Porozmawiać z ludźmi, pokazać jaka panuje tu sytuacja, zrobić newsa, pokazać ludziom w Polsce. Pracuje nad polska wersja strony „Novorossiya Today”, by przyciągać uwagę ludzi z Polski, jeśli nie można o tym mówić w naszym kraju. Mam rozdział „Tragedia Donbasu”, robię zdjęcia, pisze artykuły, wcześniej kręciłem filmy.

– To znaczy, ze nie był Pan zaangażowany w działaniach wojennych?

Nie. Bylem tam, gdzie stały oddziały „Viking” i „Rusicz”, lecz broni nigdy nie miałem. Dlatego ze w miarę możliwości chce wrócić do Polski. A jeśli złapie za bron, to już nie wrócę. Spędzę w wiezieniu kilka lat. Walczę aparatem.

– A co Pan myśli o sytuacji w Syrii?

Konflikt w Syrii stworzony został przez USA. Potrzebna im była władza w Libii, Iraku, Syrii. By było tak jak oni chcą. By na tym zarabiać. Lecz Asad w Syrii powiedział: “Nie, będziemy walczyć o swoja niepodległość.” Stworzyli ISIS by siać chaos. Dlatego, ze gdy jest chaos można sprzedawać bron, tworzyć konflikty i twierdzić, ze USA walczą o pokój. Lecz teraz kiedy są tam wojska FR sytuacja się zmieniła. Iran już nie jest tak odizolowany jak w ostatnich latach. Teraz, gdy ISIS walczy automatami Kałasznikowa przeciw rosyjskim samolotom bombowym ta wojna przyjmuje inne oblicze. Najprawdopodobniej wojna w ciągu kilku miesięcy się nie zakończy, lecz Syria będzie wolna.

– Jak Pan myśli, jaka przyszłość czeka Republikę? Co będzie dalej?

Myślę, ze za dwa miesiące (dlatego ze teraz cala uwaga skupia się na Syrii) będzie tak, jak dotychczas: dwa dni nieintensywnych obstrzałów, trzy dni cichy. I tak cały czas. Dlatego ze, wszystkim potrzebna jest wojna. DNR potrzebna jest do uwolnienia swojego terytorium; Ukrainie jest potrzebna wojna, dlatego ze bez niej nie będzie ani Poroszenko, ani Jaceniuka, ludzie sami wygonią ich z kraju.

поля-1024x682

– Zna Pan jeszcze jakichś obcokrajowców tutaj? Jak żyją? Kontaktujecie się ze sobą?

Znam jednego Polaka, który walczy po stronie separatystów. Jest teraz w artyleryjskim oddziale „Kulmius”. Znam jednego dziennikarza z Francji, także pracuje u nas Amerykanin Zach Nowak. Jest tutaj dużo Francuzów i Serbów.

– Jakie ma Pan wrażenie o Dończykach, o mieście? Sprawdziły się pańskie oczekiwania o tym, jak żyją tutaj ludzie?

Miasto bardzo mi się podoba, jak również i Republika. Jest tutaj bardzo cicho, wszystko jest naturalne. Nie ma takiego dążenia jak na Zachodzie – „Kupić, kupić, kupić”. Są tutaj dobrzy ludzie.

Tłumaczenie: Eleonora Buczyńska
Poprawki: Tomassus

Skomentuj

