Monopol na wolnym rynku

Jeszcze jedno video – tym razem o monopolu na wolnym rynku.

Poniżej jeszcze przytoczę historię z filmu o Herbercie Dow. Człowiek który sprzedawał Brom w USA i który wkroczył na rynek europejski, gdzie monopolistą był niemiecki kartel.

Dzisiaj nie byłoby to możliwe w tak prosty sposób, bo często tacy monopoliści na rynku mają za sobą rządy, specjalne licencje i dofinansowania rządowe.

 

Herbert Dow wynalazł tani sposób na wytwarzania bromu. Założył firmę The Dow Chemical Company w Midland w stanie Michigan.

Na przełomie XX wieku, sprzedawał ten środek chemiczny używany do celów przemysłowych w całym USA za cenę . Jednak nie mógł zacząć sprzedaży za granicą, ponieważ międzynarodowy rynek był kontrolowany przez gigantyczny niemiecki kartel chemiczny, który sprzedał brom w stałej. Niemcy dali Herbertowi do zrozumienia, że będą trzymać się z daleka od amerykańskiego rynku, tak długo, jak Dow i inni amerykańscy dostawcy pozostaną jedynie na rynku amerykańskim.

Ostatecznie firma Dow postanowila rozwinąć skrzydła. Rozpoczęła eksport do Anglii i łatwo było jej pokonać niemiecki brom o wyższej cenie 49 centów. Wszystko szło dobrze przez jakiś czas, aż przedstawiciel niemieckiego kartelu przyleciał do Michigan i zagroził Dow, że jeśli nie zaniecha sprzedaży w Europie, kartel ekonomicznie zniszczy jego firmę. Wkrótce potem Niemcy wprowadzili swoje groźby w życie.

W USA zaczęły pojawiać się oferty sprzedaży niemieckiego bromu w sprzedaży za 15 centów za funt, znacznie poniżej ceny Dow. Kartel zalał rynek amerykański, oferując ten produkt chemiczny poniżej własnych kosztów produkcji, chcąc aby firma Dow Chemicals zbankrutowała. Ale Dow przechytrzył ich. Wstrzymał sprzedaż na rynku amerykańskim i potajemnie zaczął wykupywać cały niemiecki brom, który mógł dostać. Dow przepakowywał zakupiony za 15 centów brom jako swój własny produkt i wysyłał go do Europy oferując go za 27 centów, nawet w Niemczech. Niemcy zastanawiali się:

1) Dlaczego Dow nie zbankrutował i nie wypadł jeszcze z biznesu. Przecież tego typu zagrywki działały wcześniej na konkurentów w Europie i

2) dlaczego nagle zapotrzebowanie na brom w USA wzrosło do tak dużego poziomu?

Kartel, aby przyspieszyć klęskę Dow obniżał cenę najpierw do 12 centów, a następnie do 10 centów. Dow kupował więcej i więcej, sprzedając go w Europie i zyskuje ogromny udział na starym kontynencie. W końcu Niemcy złamali się i musieli obniżyć swoje ceny. Dow złamał niemiecki monopol chemiczny i rozszerzył znacznie swoją działalność, a klienci zyskali lepszy dostęp bromu w niższych cenach.

Dow powtórzył później tę samą sztuczkę z niemieckim monopolistami barwników i magnezu. Do dziś jest to podręcznikowy sposób radzenia sobie w sytuacji, gdy monopolista stosuje ceny dumpingowe. Oczywiście zakładając, że na produkt jest szerokie zapotrzebowanie i można go sprzedać pod własną marką.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s